BESTELLEN ›
Welkom, Uitloggen Eerder Besteld
Lightdrankjes verhogen risico op diabetes type 2 13 februari 2013
Afvallen, Nieuws, Nieuws Reactie geven

Het risico op diabetes type 2 is ongeveer 60% hoger bij vrouwen die lightdrankjes drinken in vergelijking met vrouwen die met suiker gezoete drankjes drinken. Dit is de uitkomst van een Drans onderzoek bij meer dan 66000 vrouwen.

Het onderzoek startte in 1990. Vrouwen werden toen voor het eerst ondervraagd over hun eet- en drinkgewoonten. Vervolgens werd de gezondheid van deze vrouwen 14 haar lang gevolgd. In vergelijking met vrouwen die sap dronken hadden vrouwen die kozen voor frisdrank en hoger risico op diabetes.

Light of suiker
Opvallen is dat drinkers van lightproducten ook een hoger risico hadden in vergelijking met vrouwen die ‘gesuikerde’versie dronken. Dit kan wellicht verklaard worden doordat de lightdrinkers de gewoonte hebben on meer te drinken.

Aspartaam
Voor een verdere verklaring wijzen de onderzoekers op eerder onderzoek, waaruit bleek dat aspartaam – de meest gebruikte artificiële zoetstof – eenzelfde effect heeft op de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte als de sucrose in gewone zoetstoffen.

De wetenschappers waren zich wel bewust van de beperkingen van hun studie. “De informatie over de consumptie van de drankjes werd niet aangepast in de loop van de studie, terwijl de dieetgewoonten misschien veranderden”, staat te lezen in het ‘American Journal of Clinical Nutrition’. “We kunnen ook niet met zekerheid zeggen dat enkel de artificiële zoetstoffen verantwoordelijk zijn voor de link. Daarvoor is verder onderzoek noodzakelijk.”

Bron: De Standaard

U bent hier:

Home > Specials > Afvallen > Lightdrankjes verhogen risico op diabetes type 2

Recente reacties

Categorieën
Archief